piątek, 27 kwietnia 2018

Rozpocznę tak : TRUSKAWKI :  Nie, nie i jeszcze raz nie nawozimy ich wiosną tak jak inne rośliny ,a już zupełnie niedopuszczalne jest stosowanie o tej porze roku nawozu mineralnego bogatego w azot.Wszak wiadomo,że azot powoduje bujny wzrost roślin.Owszem,krzaczki truskawek będą duże,z dużą ilością liści.I czego ? i czego ona się czepia ? pomyślą być może w tym miejscu Moi Czytelnicy,no czemu ? To źle,że krzaczki są bujne i że mają dużo liści ?
Niestety - źle,bo powodując zagęszczenie  "sprowadzamy " na truskawkowy zagonek groźną ,najgroźniejszą  chorobę  tych roślin -  SZARĄ PLEŚŃ. Najpierw zamieszka w liściach ,a  kiedy rozpocznie sie plonowanie,przenosi się na owoce.Zamiast czerwonego nabierają one zielonego koloru ,a właściwie szaro zielonego.Pleśń pokrywa cały owoc i przy dotknięciu pyli, jak mówi mój sąsiad Stefan :"Popatrz jak u  tego Ćućmoka [ jego sąsiada z lewej strony ]  z truskawek 
się kurzy, "Nie należy stwarzać warunków "do kurzenia ".Zatem :  nie nawozić wiosną ,nie podlewać w okresach suszy zraszaczem fontanną.A jak ? Między jeden a drugi rząd truskawek winna lać się woda ,ale by jej strumień nie wypłukiwał ziemi należy wąż z lekko odkręconą wodą położyć na kawałku blachy,plastiku lub tacy.Ja ,nie mając nic stosowniejszego  pod ręką położyłam półmisek i co  to spowodowało ? Spowodowało powolne wsiąkanie sączącej się z półmiska wody bo tam położyłam końcówkę  węża, ale także przylot i korzystanie z tego źródełka najprzeróżniejszych ptaków , większych i mniejszych,często bardzo kolorowych.

.Tak się przyzwyczaiły ,że pozostawiłam ten półmisek.Często przychodząc na działkę spotykałam spragnionych wody ptaków siedzących na brzegu półmiska.Cierpliwie czekały na wodę ,a jak już ją dostały i  napiły się do woli ,to rozpoczynało się kąpanie w niej i rozpryskiwanie  na wszystkie strony, tak że musiałam zmienić  lokalizację półmiska,a do podlewania użyć kawałka plastiku.Półmisek zaanektowały ptaki.
Taki sposób podlewania co daje ? daje to,że ziemia jest mokra a liście suche.Suche liści to zdrowe liście , a zdrowe liście ,to zdrowe owoce.Do tego sposobu podlewania miał zastrzeżenie mój sąsiad ,znany już Państwu,Stefan."Tu podlewasz ,a tam 20 cm od truskawki ziemia jest sucha ".I musiałam to wyjaśnić :.............................

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz