czwartek, 24 maja 2018

BORÓWKA WYSOKA .
W czasie kiedy ja się uczyłam była krzewem prawie wcale w Polsce nieznanym.Tak  bardzo troszczono się o uzyskanie plonowania,że w Instytucie Sadownictwa w Skierniewicach sadzono je w dużych rozmiarów kręgi studzienne wypełnione kwaśną glebą,bo takiej borówka wymaga i  rozpinano nad nimi sieć rurek winidurowych by w czasie kwitnienia krzewy były zraszane,bo też to lubią .Pierwsze owoce zjadłam właśnie z tych krzewów.Były przepyszne.Zapytaliśmy dla kogo one rosną  ?  Kto je zjada ? Dowiedzieliśmy  się ,że "Idą na rządowe stoły."Ale to było  czterdzieści parę lat temu.W każdym razie ,to ja na działce pierwsza posadziłam borówki i tylko do dziś się zastanawiam,czemu wtedy była to BORÓWKA AMERYKAŃSKA  a teraz jest BORÓWKA WYSOKA .Konia z rzędem temu ,co to rozszyfruje .A czy wiecie,co to jest koń z rzędem ? Koń z rzędem,to koń z uprzężą .Wracając do borówki.Wówczas uważano,że dopiero po  pięciu latach należy wykonać pierwsze cięcie krzewu,teraz mówi się,że wcześniej należy wyciąć najstarsze gałązki .Precyzując to w następujący sposób :" Co roku  po zerwaniu wszystkich owoców w sierpniu lub we wrześniu wycina się kilka najstarszych gałązek w krzewie ,zostawiając tylko młode."
Na szczęście, mnie przyszło prowadzić moje borówki wg. zasad obowiązujących w tamtych odległych czasach.Owocowały corocznie i nadzwyczaj obficie.Raz na 2 - 3 lata wycinałam jedną lub dwie gałązki.Zaobserwowałam ,że krzewy borówki rosną wolno i gdybym corocznie wycinała kilka gałązek to po 3 latach,nie byłoby już co wycinać,ale decyzję pozostawiam państwu.

W zakończeniu : Borówka jest owocem jakby stworzonym do zamrażania i to dla  niej szczególnie wazrto rezerwować miejsce w zamrażarce,a jak jeszcze dodam,że  posiada właściwości lecznicze ,to może przekonam Państwa do uprawy.W sezonie nie jest to tani owoc.A te właściwości lecznicze to poprawienie widzenia,stąd piloci RAFU  przed wyruszeniem na bombardowanie niemieckich miast w czasie II wojny Światowej,szczególnie Berlina i Norymbergi  zjadali  przed wylotem słoiczek konfitur  z borówek ,bo pod tą postacią też mają właściwości lecznicze. Chwała borówkom! ! !

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz