czwartek, 8 lutego 2018

Prześwietlanie krzewów jagodowych,form krzaczastych i informacja jak i kiedy to wykonać zmieści się w kilku zdaniach.Przede wszystkim należy wykonać te pracę ................NIE WIOSNĄ...............skończyć z tym mitem,że pierwsze co robimy wiosna to prześwietlamy agresty i porzeczki.Agresty i porzeczki PRZEŚWIETLA SIĘ  LATEM,albo tego samego dnia w którym zrywa się owoce,albo kilka dni później.Zawsze pozbawiając  krzewy tych pędów,tych gałązek które są najstarsze.Przeważnie, to te usytuowane tuż przy ziemi.A czemu latem to wykonać ? Bo zaraz po zbiorze owoców ,no - może nie zaraz,ale w dwa trzy tygodnie po tym fakcie cały krzew,cała roślina ,wraz z korzeniami rozpoczyna pracę związaną z zawiązywaniem przyszłorocznego plonu.I jeżeli to co zostało zawiązane wiosną się usuwa ,to  poważna utrata części plonu.I jak już niejednokrotnie wspominałam  wszystko w przyrodzie ma swój czas.Np, roślina truskawki pracuje ,intensywnie pracuje by przyszłoroczny plon był duży przez cały lipiec i sierpień.We wrześniu mówi :" UF !- ale się napracowałam,teraz czas odpocząć ",a na to odpowiada jej czarna porzeczka :"Ty to masz dobrze ,a ja jeszcze muszę pracować cały miesiąc." I wiecie co ? choć mowa o krzewach jagodowych,ja jeszcze pozostanę przy truskawkach.Im dobrze jest skosić liście w dwa tygodnie po zbiorze owoców," W DWA TYGODNIE  ,słyszałeś ty Ciućmoku "rzekł mój sąsiad Stefan do swojego sąsiada Mariana,który na obcięcie liści zdecydował się znacznie,znacznie ,później ."A czemu on popełnia błąd ",? zapytałam Stefana...........................o ! bardzo tego nie lubił i odparł " bo tak trzeba ".Nie tylko że tak trzeba,także dla tego,że przecież liście ,głównie one biorą udział w zawiązywaniu plonu.I tu znowu przypominam,że wszystko w przyrodzie ma swój czas i nie można tego czasu,tych terminów zmieniać.Ale ,co chciałam jeszcze przez to powiedzieć ? Chciałam powiedzieć,że na pozostałych po cięciu krzewu pędach liście winny być i winny być zdrowe.Nie należy pocieszać się,że przecież  plon zebrany, to co mnie mają martwić liści,a często to choroba  krzewów jagodowych to, OPADZINA  LIŚCI jest powodem na przedwczesne opadanie ich..Na tę chorobę jak na każdą inną należy zareagować stosownymi opryskami.No.............................tak,a miało być kilka zdań.To jest prawda co onegdaj powiedział jeden ze słuchaczy na kursie dla działkowców,strofując drugiego "Nie pytaj,bo jak ona zacznie nam tłumaczyć to wyjdziemy stąd rano ".

Nie, nie  to jeszcze nie koniec na dziś,

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz