niedziela, 29 listopada 2015

Może jeszcze to powinnam Państwu przypomnieć.Jeżeli tej jesieni  pryzma kompostowa,nie została zakopana w celach nawozowych,to na zimę winna być okryta.A mogło;przecież się tak zdarzyć ,bo np. wapnowano glebę....co jak pisałam wcześniej powinno mieć miejsce co  czwartą jesień.I nie dla tego tak piszę,że mi się to podoba,lecz by dziś wytłumaczyć dla czego.Otóż dla tego,że większość warzyw i innych roślin najlepiej się czuje   w glebie o odczynie  obojętnym,co jest możliwe do uzyskania ,jeżeli właśnie co czwartą jesień rozsypie się wapno w ilości 10 kg na 100  m2.Piszę o tym chyba już któryś raz.A Wy,Drodzy moi czytelnicy ,zapytacie,a dla czego?.A ja odpowiem,dla tego,że w kwaśnej glebie źle rozpuszczają się składniki pokarmowe i pobieranie ich przez rośliny jest utrudnione.Owszem,w końcu się rozpuszczą ,ale wówczas już nie będą potrzebne ,bo właśnie wegetacja się zakończyła.To tak jak z doświadczeniem,które proponuje ,"zróbcie to,proszę".Na dwóch szklankach herbaty najlepiej się przekonać.Do jednej wrzućcie cytrynę,a lepiej sok cytrynowy.Chodzi o to,że ta herbata ma być kwaśna.I teraz  do obu szklanek po 2 łyżeczki  cukru i jednakowo intensywnie mieszajcie............................i co?I w tej szklance z herbatą bez cytryny ,cukier się rozpuścił a w drugiej,tylko jego część.I tak to jest z azotem,fosforem potasem i mikroelementami w kwaśnej glebie jak w szklance z herbatą w której jest cytryna.I czasem spotykałam działki intensywnie nawożone i nawozami organicznymi i mineralnymi,z mizernym rezultatem.Wówczas zapytałam tych co mnie pytali o przyczynę tak mizernego wzrostu roślin,"a kiedy ostatnio wapnowaliście waszą glebę"?Odpowiedź była taka...................no,kiedy ,to było? o wtedy jak Mateusz szedł do szkoły"".A teraz w której jest klasie zapytałam?""A w siódmej."No .to, już nie miałam więcej pytań.Ale wracając do nie wykorzystanej pryzmy kompostowej.Najlepiej okryć ją agrowłókniną podwójnie ,lub potrójnie złożoną,lub jakimś niepotrzebnym chodniczkiem.Folią nie,bo ma tam dostawać się powietrze,bo w brew temu co nam się wydaje kompost "żyje" także zimą.Namnażają się tam bardzo pożyteczne bakterie,służące do jego rozpadu.Są tak pożyteczne i tak potrzebne,że nawet są w sprzedaży.

A teraz...............

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz