wtorek, 3 listopada 2015

KASZTAN  JADALNY. Można spotkać dziko rosnące  - jeszcze ,a uprawiane są w krajach o cieplejszym klimacie.I w tym miejscu,tak sobie myślę,że jak ocieplenie będzie postępowało,tak jak postępuje,to ja już nie ,ale młodzi ,być może doczekają upraw jego w Polsce.Z resztą muszę się tu przyznać,że prawie mi się udało moim imieninowym gościom wmówić [26 lipca],że "to drzewo,to bananowiec",bo cienkimi drucikami przywiązałam  owoce do młodej jeszcze nie  owocującej gruszy.To może i kasztany też się uda uprawiać............skoro banany rosną.Owoce kasztana jadalnego ,są smaczne i zdrowe.Jadłam je swego czasu w Paryżu................ale nie,nie na Placu Piggal.Choć podobno tam są najsmaczniejsze jak to mawiał,już śp. niestety J 23.Jadłam pieczone,ale bywają też gotowane.Trochę mnie osobiście przypominały skrzyżowanie ziemniaków z orzechami.Można też przewieźć [chyba tak] je z Francji i upiec w domu.W każdym razie,ja je kiedyś przywiozłam i poczęstowałam przyjaciół.Wszystkim smakowały.Poza witaminami zawierają tłuszcze,skrobie,cukry i białka,ale co jest ważne bardzo dużo,powtarzam,bardzo dużo potasu i wapnia.Tego potasu,co go ustawicznie wypłukujemy z organizmu,mocną herbatą ,mocną kawą i alkoholem.Akurat tym co najlepsze,ale z drugiej strony,cóż ,słaba kawa,czy herbata...............to  może lepiej napić się wody mineralnej.?No tak,ale zupełnie odeszłam od tematu.W zakończeniu zatem,przypominam,że w cieplejszym klimacie rosną drzewa KASZTANA JADALNEGO, o smacznych i zdrowych owocach,natomiast te co rosną u nas to nie Kasztany,a Kasztanowce.Z ich owoców wytwarza się różne rzeczy np.klej i podobno mają właściwości lecznicze,gdy się je nosi przy sobie w kieszeniach ,lub z nimi śpi.ale co leczą tego nie wiem.Póki co same potrzebują lekarza,bo bardzo cierpią od takiego jednego szkodnika,który został "zawleczony",bo tak się o szkodnikach przenoszonych,czy przewiezionych mówi ,z Bałkanów.Ta małpa jakby powiedział mój sąsiad Stefan,to Szrotówek Kasztanowiaczek.To on powoduje plamy na liściach i ich przedwczesne opadanie.A leczenie polega na zakładaniu specjalnych opasek z zabijającą go substancją.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz