niedziela, 16 października 2016

"To  nie jest takie chop ,siup ",tłumaczył mój sąsiad Stefan swojemu sąsiadowi licząc przy tym na moje poparcie.Wiem bo  wtedy spoglądał w  moją stronę."A ,odkwaszałeś glebę wapnem tam gdzie chcesz sadzić drzewa ty ciućmoku"? Tak' ,odparł tamten."Ale kiedy"? wypytywał Stefan.A w zeszłym tygodniu.""A widzisz ,a jednak jesteś ciućmokiem,bo to należało zrobić ubiegłej jesieni."Oj ! miałam ja z nimi miałam.
Ale,ale, przy okazji przypominam,że  na rok przed sadzeniem drzewek gleba winna być zwapnowana.Jeżeli tego nie robiono,nie należy robić teraz przed sadzeniem,bowiem wapno w zetknięciu z młodymi ,delikatnymi korzeniami mogłoby je uszkodzić.Co zatem?Zatem ,lepiej przenieść wapnowanie na drugą lub trzecią jesień po posadzeniu  drzewka.Lepiej tak, choć nie jest to prawidłowe,ale lepsze jak kaleczenie korzeni teraz wapnem które przecież jest w glebie,bo świeżo użyte.
Wykopujemy dołki:W odległości nie mniejszej jak 3 x 3 m.Że gleba winna być odchwaszczona o tym nie powinnam pisać bo to oczywista oczywistość,cytując klasyka.Na pewno nie mogą być w glebie chwasty trwałe,takie jak powój,perz,a już najbardziej nie powinien być ostrożeń polny [oset] bo one, a oset szczególnie osłabiają wzrost drzewka.
Wspomniałam już o wykopaniu  dołków, bowiem można to zrobić dużo wcześniej przed ich wykorzystaniem.Bo.............. w tak zwanym międzyczasie  dobrze będzie, glebę w dołku zaprawić jakimiś nawozami mineralnymi z przewagą fosforowych i potasowych bowiem one bardzo powoli przemieszczają się w glebie.Przypominam o lenistwie tych nawozów choć niejednokrotnie o tym pisałam Natomiast o  sprinterskim działaniu nawóz azotowy zawsze można dodać wiosną posypując jego niewielką  ilość   w pobliżu drzewka.. A teraz jedną garść   należy wymieszać z glebą na dnie dołka i przykryć  niewielką warstwą kompostu,lub wsypać do dołka jeden worek  dobrej ziemi ogrodniczej w ilości od 5,do 8 l.A kiedy w ten dołek posadzi się drzewko ,to już nie ma  znaczenia.Ważne jest,że nawóz  został  odizolowany od korzeni  kompostem lub ziemią,bowiem nawóz mineralny też posiada właściwości parzące podobnie jak wapno.Biorąc pod uwagę to,że chcemy coś do dołka dodać winien on mieć ,ten dołek,  odpowiednią głębokość i szerokość,lepiej większą jak mniejszą.Co najmniej  60 x 60 cm.

Kiedyś jednak  inaczej sadzono  drzewka. Mnie uczono. tak...............

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz