sobota, 27 sierpnia 2016

Poza nawożeniem i podlewaniem,które to zabiegi ,są  w dużym uproszczeniu podobne do zabiegów przy krzewach omawianych wcześniej tj. ozdobnych z liści.Ale,ale ,bardzo ważne jest jak najwcześniejsze  wycinanie przekwitłych kwiatostanów,by nie dopuścić do zawiązywanie nasion  bo to  bowiem znacznie osłabia krzew i powoduje ,że on nie ma już ani sił,ani środków do zawiązania  paków na przyszłoroczne kwitnienie.Ileż spotykam bzów tj lilaków którym nie wycięto kwiatostanów i teraz "sterczą do góry " swoimi nasionami.I wiecie co?  Na zwróconą uwagę działkowcy odpowiadają ,że i tak będzie kwitł ,bo robi to corocznie.A ja mam  na to taką od[powiedź " a skąd wiadomo  ile byłoby w roku następnym kwiatów gdyby wycięto tegoroczne przekwitłe?" A może 3,a może 30 razy więcej.Warto spróbować by się przekonać.W tym miejscu przypomina mi się jak na naradzie w "centrali " onegdaj gdy jeszcze szefowałam strażakom ochotnikom osoba ważna i prowadząca tę naradę stwierdziła..................." tyle pieniędzy daje się województwom na zapobieganie pożarom ,a jak się pali tak się pali."Narażając się zapytałam..........."a skąd wiadomo ile by się paliło bez tych dotacji"? Jakoś, jak widać przeżyłam , ale pamiętano mi to długo i często jeszcze  ,gdy się zgłaszałam   do dyskusji słyszałam................."oho ! ,Łódź zaraz nam tu zafunduje własną filozofię."Ale wracając do kwitnących krzewów ...................jest taka zasada,którą koniecznie należy stosować:Kwitnące wiosną prześwietla się i likwiduje  przekwitłe kwiatostany jeszcze tej wiosny lub na początku lata natomiast kwitnące późnym latem lub jesienią,dopiero następnego roku wiosną ot - choćby  hortensje.Mogłabym jeszcze pisać i pisać i przekonywać Państwa  jak ważna  jest nasza opieka nad krzewami,tak z reszta jak i nad innymi roślinami,ale inne obowiązki wzywają.A krzewy użyteczne to temat morze i nie wydaje m i się bym je omówiła w całości jutro.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz