wtorek, 17 lutego 2015

Witam Działkowców.Obiecane wczoraj ,wypełniam dziś.Jeszcze o kanalikach w glebie ,uformowanych przez jesienne deszcze,topniejący śnieg i wiosenny deszcz.Wyżłobione przez wodę funkcjonują odprowadzając jej nadmiar teraz właśnie do głębszych warstw ale niebawem ,będzie  ODWROTNIE.W coraz cieplejsze dni i intensywniejsze parowanie,z "pokładów wody" tych głębszych,będzie jej ubywało.I będzie to zjawisko bardzo korzystne dla wszystkich roślin zwane podsiąkaniem Ot - choćby trawnik ,jakiż będzie" zadowolony".Będzie tak się czuł jakby go ktoś   podlał od spodu,że nie wspomnę o drzewach i krzewach,które nabierają właśnie "rozpędu wiosennego",a do tego potrzebna,bardzo potrzebna jest woda.Ale pozostają jeszcze miejsca skopane i pozostawione w ostrej skibie jesienią.W prawdzie skiby już nie takie ostre,ale coś trzeba z tym zrobić.To coś ,to znorkrosowanie, narzędziem o takiej właśnie nazwie.Podobne do narzędzia o nazwie pazurki ,tylko kilka razy większe.Ma też polską nazwę,niestety nie używaną,rylec.Wówczas,gdy gleba na tyle obeschnie,że nie klei się do narzędzi ogrodniczych {to jeszcze nie teraz} przystępujemy do wyrównywania  skib.Co przez to osiągamy.No - nie tylko równą powierzchnię, ale także ograniczone parowanie.Oj !ile ja się tego natłumaczyłam sąsiadowi Stefanowi.Mówiłam "popatrz to wyrównałam wczoraj ......." no właśnie,no właśnie ,przerwał mi  jest suche a to obok mokre",bo nie znorkrosowane,to co gdzie jest wilgotniej.?Nabrałam powietrza,policzyłam do dziesięciu i wytłumaczyłam któryś już raz.To że nie znorkrosowana [nie wyrównana] gleba jest mokra to tylko świadczy o tym,że systematycznie nawilża się jej powierzchnia bo kanaliki dochodzą,aż do samej powierzchni właśnie ,a wówczas gdy te kilka cm.,no może kilkanaście jest suche,to tylko znaczy ,że woda [para wodna] podeszła pod powierzchnie i na tym kończy się jej parowanie bo w wierzchniej warstwie już nie funkcjonują kanaliki,bo zostały zniszczone."Aha skonstatował,to tak jakby ktoś położył kożuch na zagonku".No dobrze niech będzie kożuch , o to chodzi by najwięcej wody zatrzymać w glebie,bo przesuszona ,staje się martwą.A na tych zagonkach przecież niebawem będą siane,czy sadzone różne rośliny,czy to ozdobne ,czy użytkowe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz