poniedziałek, 13 kwietnia 2015

Witam Działkowców!............takim przesłaniem.Kochani,nie denerwujcie się,że jeszcze to czy tamto nie wykonane,a tu już wiosna.Działka jest po to ,by się odprężyć ,a nie denerwować i gdy to powiedziałam komuś odparł,"ale ja jeszcze nie prześwietlałem drzew  ,a wszyscy moi sąsiedzi już to zrobili i jeszcze w takim "zdzieranym " kalendarzu było przypomnienie w lutym o cięciu".NO I CO Z TEGO,odparłam.To przypomnienie jest dla tych co mają hektary sadu i muszą rozpocząć prace o wiele wcześniej jak działkowcy,by zakończyć ją w odpowiednim terminie.I czym się tu martwić.Możecie zrobić to teraz.Ważniejsze jest by dzień był słoneczny i ciepły jak to by zrobić to w lutym.A do tego,przypominam,że teraz prześwietlamy tylko ziarnkowe,tj jabłonie i grusze i że robimy to z umiarem,bo zbyt radykalne cięcie spowoduje odrost [bo tak zareaguje drzewo]nowych pędów [wilków],"strzelających w górę jak rakiety" ,długich ,nieowoconośnych,bezwartościowych,niepotrzebnych,no ale cóż drzewo myśli  inaczej.Mój sąsiad Stefan po pewnym czasie to zrozumiał i abym mu nie wytykała błędu,,wycinał wilki przyrastające ustawicznie.Robił to w tajemnicy przede mną,ale ja idąc od furtki już słyszałam jego sekator jak robił ;cyk,cyk.I tak cykał i cykał ,a drzewo robiło swoje i odrastało.A plon?.......lepiej o tym nie pisać.A drzewka już miały kilka lat.No  -  ale przyszedł po rozum do głowy i mnie posłuchał  i wówczas uzyskał zadowalające plonowanie.Największym błędem jest regulowanie,prześwietlanie   młodych:4,5 letnich ,nie owocujących jeszcze drzewek.Bo jest to podobne do dobijania piłki ,my swoje,a drzewko swoje.Ale to swoje,to systematyczne odrastanie,tego co zniszczył człowiek, a sił i środków na zawiązanie plonu już w drzewku zabrakło.Zatem mój apel na dziś.Zostawcie nie plonuj ące jeszcze w spokoju,a jak się Wam nie podoba kształt korony,to możecie gałązki "'odciągnąć od pnia,przywiązując je do jego podstawy,lub wieszając cegły czy kamienie w plastikowych torbach.Pamiętajcie:ten kształt w jakim my widzimy drzewko,czasem jest nie do uzyskania,bo to nie szafa,która może tak,lub tak wyglądać,to żywy organizm.Może warto ustąpić?Aha ,każda rana powodowana piłką nie sektorem winna być zasmarowana  pastą do ran ,ot choćby np Funaben.I co dalej? dalej jutro,bo dziś jeszcze...............

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz